Product
Een app voor smartphones waarmee studenten en scholieren roosters en
roosterwijzigingen in kunnen zien. Daarnaast kunnen ze via de app ook op
zoek naar een stage, een kamer of (tweedehands) studieboeken. Bedrijven,
zowel landelijk als lokaal, kunnen via de app adverteren, denk aan
kamerverhuurders of lokale kroegen.
Waar?
Overal, zolang een school informatie via de app toegankelijk maakt. De app is
beschikbaar voor de iPhone, Android, Blackberry en bij andere toestellen is
de informatie toeganklijk via de browser. De informatie is ook beschikbaar
op de website istuddy.com.
Wie?
Ondernemers Dwight Sinester (28) en Pieter Koenraadt (33).
Hoe kwam je op het idee?
"Ik was verbaasd dat mijn nichtje haar lesroosters alleen kon inzien op
de website van de school en niet via een app op haar smartphone. Met dat
idee ben ik naar Pieter gestapt met wie ik in het verleden eerder een
bedrijf had. Die had een stagiair rondlopen en had zich ook verbaasd over
ontbreken van een app. Toen hebben we scholen benaderd en onder studenten
wat marktonderzoek gedaan. Studenten maar ook scholen waren heel
enthousiast. We zijn nu ver met 7 scholen, ongeveer in totaal 60.000
leerlingen. Er zitten private en publieke scholen tussen, ROC’s en HBO’s.
Half maart gaan we echt starten."
Hoe verdienen jullie geld?
"Scholen betalen alleen wat kosten, zoals voor het aanpassen van de app
als ze bepaalde wensen hebben. Wij verdienen het geld met advertenties.
Landelijke adverteerders zoals kamerverhuur-bemiddelaars, maar ook lokale
adverteerders. We werven nu studenten om die advertenties lokaal te verkopen."
Hoe zijn jullie gefinancierd?
"We hebben alles zelf gefinancierd. En onze techniekpartner heeft de
technische kosten voor zijn rekening genomen."
Wat is de grootste hindernis die jullie hebben overwonnen?
"Tot nu toe zijn we nergens echt tegenaan gelopen. Soms is het wel lastig
om de gegevens van de school aan de app te koppelen, omdat er sprake is van
net weer andere systeemvereisten. Dat geeft soms vertraging. Net als het
feit dat sommige scholen maatwerk willen."
Wat is jullie geschatte omzet over 2012?
"Daar ben ik voorzichtig mee. Als ik toch iets moet roepen: 300.000 euro."
Waar is istuddy.com over twee jaar?
"Binnen zes maanden willen naar 12 scholen en nog dit jaar ook naar
België en Duitsland. Over twee jaar zijn we in veel landen van Europa
actief. We willen de app ook uitbreiden met andere toepassingen. In Fase
twee komt er ook een datingservice en een functie waarbij je andere
advertenties te zien krijgt als je in een andere plaats bent."
Lees ook:
investeerder
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl